Diety szkodliwe dla zdrowia


golonka
Diety modne, ale czy dobre i nie szkodzą zdrowiu????

Dieta optymalna, kopenhaska, ketogeniczna, zone, jednoskładnikowa, tybetańska, głodówki.

Dieta optymalna
Prawidłowa dieta odchudzająca powinna być niskokaloryczna, ale prawidłowo zbilansowana, tzn. dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych. Niestety, Dieta optymalna Atkinsona lub jej polski odpowiednik – dieta optymalna, czyli Kwaśniewskiego nie spełnia tych warunków.

Na czym polega?
 Polega na jedzeniu tłustych potraw i ograniczeniu węglowodanów. Ilość spożywanego białka, tłuszczu i węglowodanów jest obliczana wg specjalnych wzorów. Osoba, która stosuje tę dietę chudnie, ponieważ jeśli zjada dużo tłuszczu, nie czuje głodu i mniej je. Poza tym, gdy je się bardzo mało węglowodanów, organizm spala tłuszczu. Ograniczenie węglowodanów powoduje ospałość i brak energii.

Dlaczego szkodzi?
Dieta jest szkodliwa, ponieważ zwiększenie spożycia nasyconych tłuszczów może powodować szkody (przede wszystkim miażdżycę), które będą widoczne dopiero po latach. Osoby stosujące tę dietę cierpią na obstrukcje i mają nieświeży oddech. W ich organizmach zostaje zachwiana równowaga kwasowo-zasadowa. Ograniczenie spożycia owoców i warzyw powoduje niedobory witamin, zwłaszcza C i kwasu foliowego. W diecie brakuje antyoksydantów, które zapobiegają chorobom cywilizacyjnym: nadciśnieniu, nowotworom, schorzeniom układu krążenia. Jedzenie podrobów i wędlin podrobowych powoduje odkładanie się w wątrobie witaminy A. Jej nadmiar objawia się nudnościami, wymiotami, bólami i zawrotami głowy, zaburzeniami widzenia i koordynacji ruchów. Zakłóca pracę wątroby i zmniejsza gęstość kości. Dieta Atkinsa/Kwaśniewskiego jest wysokobiałkowa, dlatego obciąża wątrobę i nerki.

Dieta kopenhaska
Je się chude mięso i ryby oraz warzywa (np. szpinak), oprócz strączkowych. Zakazane są węglowodany: pieczywo, ziemniaki, makarony. Dziennie dostarcza się organizmowi ok. 600 kcal, jest to więc bardzo drastyczna dieta. Stosowana dłużej niż 13 dni – wyniszcza.

Dieta ketogeniczna
Jest to dieta wysokobiałkowa i tłuszczowa: 50 proc. kalorii pochodzi z tłuszczów, 30 proc. z mięsa i 20 proc. z węglowodanów. Wyniszcza organizm, ponieważ musi on spalać zapasy glikogenu – paliwa zgromadzonego w mięśniach i wątrobie, niezbędnego do życia. Dieta zakwasza organizm, powoduje wyczerpania, zaburzenia pracy mózgu, choroby nerek i kłopoty trawienne. Nawet zwolennicy zalecają, by stosować ją nie dłużej niż 5 dni.

Dieta Zone
Wysokobiałkowa. Proporcje kalorii w tej diecie wynoszą: tłuszcz – 30 proc., białko – 30 proc., węglowodany – 40 proc. na tej diecie chudniemy, ponieważ trawienie białek pochłania duże ilości energii i organizm spala tkankę tłuszczową. Jeśli jednak jemy za dużo białek, powstają substancje obciążające nerki.

Dieta mleczna, jabłkowa, kapuściana, czyli jednoskładnikowe
Nie dostarczają organizmowi wszystkich składników niezbędnych do życia. W jednej brakuje witamin, w drugiej białek, itp. Dłuższe stosowanie takich diet niszczy zdrowie.

Dieta tybetańska
Polega ona na wypijaniu kilka razy dziennie wywaru z obierek ziemniaków i warzyw. Dieta zapewnia wystarczającą ilość witamin i soli mineralnych, ale brakuje w niej białka, które jest niezbędnym składnikiem każdej komórki i bierze udział we wszystkich procesach życiowych.

Długotrwałe głodówki
Sprawiają, że z organizmu wypłukiwane są białka, witaminy i sole mineralne. Gdy taka kuracja trwa zbyt długo, powoduje zaburzenia rytmu serca, omdlenia, zapaści.

Kto nie może stosować diet odchudzających:
Kobiety w ciąży i karmiące
Dzieci i młodzież w okresie wzrostu
Osoby starsze
Chorzy i rekonwalescenci


O Agnieszka Frankel

mgr inż. Agnieszka Frankel, “SLIMER” Dietetyk. Prowadzę gabinet dietetyczny od 2009 roku. Korzystając z doświadczenia zawodowego i zdobytej wiedzy zajmuję się w sposób wyjątkowy każdym, kto przyjdzie do gabinetu. Kompleksowa opieka żywieniowo-dietetyczna, a w tym dobrze skomponowana indywidualna dieta, podjęty wysiłek, regularne wizyty w gabinecie, systematyczna kontrola pomiarów antropometrycznych i analizy składu ciała, edukacja żywieniowa, będą prowadziły do zmiany nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *