Detoks – dieta oczyszczajca


sałatka

W diecie oczyszczającej powinny się w niej znaleźć przede wszystkim warzywa (szczególnie w całości, czyli ze skórką) i owoce, w szczególności awokado, kokos i jagody – najlepiej w postaci świeżo wyciskanych soków (bez cukru), w postaci surowej lub gotowane na parze. Dieta oczyszczająca powinna być także bogata w produkty powstałe z niektórych ziaren zbóż (pozbawione glutenu), a mianowicie brązowego ryżu, gryki, prosa, oraz quinoi, czyli komosy ryżowej. W czasie diety, do organizmu należy dostarczyć właściwe proporcje wszystkich składników odżywczych, w tym białka zwierzęcego (np. w postaci świeżych ryb) i roślinnego (dobrym rozwiązaniem jest np. komosa ryżowa), oraz zdrowych tłuszczy (nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych głównie w rybach i orzechach). Spośród słodyczy dozwolone są jedynie suszone owoce. Zaleca się korzystanie z przypraw i ziół, oraz octu i soli morskiej.
Dobrym źródłem białka zwierzęcego, które należy spożywać w czasie diety, są np. świeże ryby, dziczyzna, jagnięcina, kurczak, oraz indyk, a źródłem białka roślinnego np. rośliny strączkowe (jak fasola, groch, czy soczewica), natomiast źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych np. wspomniane świeże ryby, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, olej kokosowy, lniany, migdałowy, sezamowy i słonecznikowy, oraz oleje z orzechów, a także orzechy (oprócz ziemnych), nasiona i ziarna.
Podstawą diety oczyszczającej jest picie dużych ilości wody, filtrowanej lub mineralnej – optymalna ilość to około 2-3 litry dziennie. Oprócz wody, powinno się także pić soki z zielonych warzyw (bez cukru), oraz herbaty (bez cukru), szczególnie zieloną, ewentualnie białą lub ziołową, czy też yerba mate – można ponadto pić płyny na bazie kokosu, czyli wodę kokosową, nektar kokosowy i mleczko kokosowe. Dla osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia kawy, najlepszym rozwiązaniem jest grejpfrut, który dostarcza energii porównywalnej do wypicia małej filiżanki kawy.
Podczas diety oczyszczającej przede wszystkim należy unikać produktów zawierających gluten lub cukier, oraz czerwonego i tłustego mięsa (np. wieprzowiny i baraniny), a także mięsa przetworzonego (czyli kiełbas, parówek, wędlin i konserw) – najlepiej całkowicie zrezygnować z mięsa i produktów mięsnych. Należy się także wystrzegać niektórych warzyw (np. bakłażanów, papryki, pomidorów, ziemniaków i słodkich ziemniaków) i owoców (np. bananów, pomarańczy, truskawek i winogron), oraz produktów powstałych z niektórych ziaren zbóż (np. białego ryżu, jęczmienia, orkiszu, owsa, pszenicy, pszenżyta, oraz żyta, a najbardziej kukurydzy i soi). Należy również unikać nabiału, czyli jajek i produktów mlecznych (w tym mleka, masła, serów, twarogów, śmietany, jogurtów i lodów). Należy ponadto zrezygnować z margaryn, przetworzonych olei, oleju rzepakowego, sosów do sałatek, oraz majonezu. W czasie diety oczyszczającej należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy (nie dotyczy to suszonych owoców i gorzkich czekolad z dużą zawartością kakao, powyżej 70 proc.), szczególnie tych z dużą ilością cukru.
Podczas diety oczyszczającej, spośród napojów przede wszystkim należy unikać alkoholu i kawy, oraz słodzonych napojów gazowanych (w tym energetycznych) i słodzonych soków owocowych.

NAJLEPSZE PRODUKTY OCZYSZCZAJĄCE ORGANIZM:

buraki, cytryna, figi (suszone), jabłka, kapusta (najlepiej kiszona), kasza jaglana, natka pietruszki, seler, woda, zielona herbata, zioła, oraz żurawina – produkty te zawierają sporo błonnika, witamin i minerałów, oraz przeciwutleniaczy i mają rewelacyjnie właściwości antyoksydacyjne, oczyszczające i odtruwające, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwpasożytnicze, oraz zasadotwórcze, a więc pomagają w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Produkty te regulują pracę całego układu pokarmowego – wspomagają pracę wątroby i jej oczyszczanie, usprawniają pracę jelit i regulują trawienie, oraz usprawniają pracę woreczka żółciowego i ułatwiają rozpuszczanie kamieni żółciowych, ponadto, pomagają usunąć z organizmu produkty przemiany materii i pomagają przy zaparciach, oraz działają moczopędnie.


O Agnieszka Frankel

mgr inż. Agnieszka Frankel, “SLIMER” Dietetyk. Prowadzę gabinet dietetyczny od 2009 roku. Korzystając z doświadczenia zawodowego i zdobytej wiedzy zajmuję się w sposób wyjątkowy każdym, kto przyjdzie do gabinetu. Kompleksowa opieka żywieniowo-dietetyczna, a w tym dobrze skomponowana indywidualna dieta, podjęty wysiłek, regularne wizyty w gabinecie, systematyczna kontrola pomiarów antropometrycznych i analizy składu ciała, edukacja żywieniowa, będą prowadziły do zmiany nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *